Strona powstala 27.08.2001

 

Strona Główna

Kontakt

O stronie

Szukaj: wedlug slow kluczowych - wedlug pytan

AustraLink.pl


Image Map

 

SAMOCHODY, TRANSPORT

Jak wyglada rynek samochodowy w Australii? Jakie marki uwazane sa za dobre, jakich sie uzywa popularnie?

Jakie sa ceny samochodow?

Ile kosztuje paliwo i czy jest uwazane za drogie?

Czy w miastach duza role odgrywa komunikacja miejska, czy raczej jest to styl amerykanski - czlowiek porusza sie zasadniczo samochodem?

Czy w Melbourne trzeba wyjechac z domu rano, aby byc w stanie pod wieczor dotrzec do znajomych mieszkajacych na drugim koncu miasta?

Poniewaz w Australii sa inne zasady ruchu drogowego, czy trzeba od nowa zdawac egzamin na prawo jazdy, czy jakis czas mozna np. jezdzic na polskim?

Jak wyglada procedura uzyskania australijskiego prawa jazdy?

Co to sa wlasciwie "standard drinks"? Na australijskich napojach wyskokowych jakie napotykalismy w polskich sklepach (piwo, wino) znajduje sie zawsze informacja, ze dana butelka (puszka) to iles-tam "standard drinks". Pojawila sie teoryja, ze chodzi o informowanie konsumentow o potencjalnym wplywie spozycia na zdolnosc do prowadzenia pojazdow. Czy o to w istocie chodzi?

A co z komunikacja na dalsze odleglosci?


Jak wyglada rynek samochodowy w Australii? Jakie marki uwazane sa za dobre, jakich sie uzywa popularnie?

Po drogach najwiecej jezdzi aut wyprodukowanych w Australii. Obecnie maja tu swoje fabryki General Motors (Holden), Toyota, Ford i Mitsubishi. Maja dobra renome, o niebo lepsza niz np. 15 lat temu, gdy podobno po pol roku wszystko od nich odpadalo. Sa to wielkie zaklady, z wlasnym zapleczem konstrukcyjno - badawczym, ktore opracowuja oryginalne, australijskie modele. Ostatnio Toyota chwalila sie, ze juz prawie 80% wszystkich komponentow produkowanych jest w Australii. Sporo australijskich aut trafia tez na eksort.

Na ulicach widac sporo produkcji japonskiej - samochody te uwazane sa za trwale i niezawodne. Niemalo jezdzi aut koreanskich - opinia o nich jest nieco gorsza. Stosunkowo mniej mozna spotkac samochodow z Ameryki i z Europy.

Auta europejskie maja duzy prestiz, szczegolnie brytyjskie (Jaguar, Rover...), niemieckie (Mercedes, BMW, Audi), szwedzkie (Volvo i Saab), Wloskie (Alfa Romeo). BMW to najpopularniejsza europejska marka w Australii. Stosunkowo niewiele jest aut wloskich i francuskich. Od czasu do czasu natrafisz na prawdziwa perelke - Fiat 126p. Wogole nie widzialem tu pojazdow produkcji greckiej, bulgarskiej ani estonskiej.

Natrafilem (kwiecien 2002) w prasie na artykul omawiajacy popularnosc poszczegolnych marek i modeli - dotyczy to aut nowych, kupowanych w Austalii w ostatnim czasie.
Niekwestionowanym liderem na rynku australijskim jest Holden ( www.holden.com.au) produkujacy swoje auta w zakladach w Adelaide. Holden nalezy do General Motors. Ta dominacja Holdena trwa juz od pewnego czasu, a nawet sie utrwala. Najlepiej sprzedajacym sie modelem jest Holden Commodore. Drugie miejsce na liscie zajmuje, produkowany w Melbourne, Ford Falcon.

W marcu 2002 sprzedano w Australii 67.824 nowe auta z kategorii osobowe i lekkie dostawcze, a w calym pierwszym kwartale 2002 sprzedano ich 191.176. Przewiduje sie, ze w roku 2002 w Australii zostanie sprzedanych 770 - 800 tysiecy nowych aut z tej grupy, ktora obejmuje miedzy innymi samochody osobowe male, srednie i duze, sportowe, prestizowe, mikrobusy, lekkie dostawcze i luksusowe limuzyny.

Najbardziej popularne w pierwszym kwartale 2002:

MARKI                                                 MODELE

Holden                                                 Holden Commodore
Toyota                                                 Ford Falcon
Ford                                                    Toyota Corolla
Mitsubishi                                            Toyota Camry
Nissan                                                 Holden Astra
Hyundai                                               Mitsubishi Magna / Verada
Mazda                                                  Hyundai Accent
Subaru                                                Nissan Pulsar
Honda                                                 Mitsubishi Lancer
Mercedes Benz                                     Ford Falcon Ute

Wiele jezdzacych po miastach samochodow to 4WD, a tajemnica niektorych z nich polega na tym, ze niezmiernie rzadko opuszczaja komfortowe miejskie drogi. Coz, moda rzadzi sie swoimi prawami. Jak wyczytalem w jakims artykule, czesto siedza w nich anemiczni slabeusze, ktorzy w ten sposob nadaja sobie atrybuty "macho".

powrot do gory

Jakie sa ceny samochodow?

Aut do wyboru jest bardzo duzo.

Zobacz portale:

    http://newsmotoring.news.com.au/theadvertiser

    www.australiancardirectory.com.au  (idz do Used Cars)
    www.drive.com.au

Oraz tylko kilku, z setek dealerow:

     www.plazaholden.com.au
     www.cmitoyota.com.au
    www.stillwell.com.au
    www.graham-cornes-used.com.au

Rowniez w dzialach ogloszen prasowych (Classifieds) samochody to zawsze duza pozycja.

Nalezy uwazac na handlarzy samochodami, zarownonowymi, jak i uzywanymi. Tu tez mozna kilka tysiecy zaoszczedzic, ... albo przeplacic.

 

Ile kosztuje paliwo i czy jest uwazane za drogie?

Benzyna bezolowiowa kosztuje 80-90 centowaustralijskich za litr. Benzyna olowiowa (a wlasciwie substytut benzynyolowiowej) i ropa sa zawsze drozsze o kilka centow, bo panstwo stosuje ulgi podatkowe w stosunku do paliwa bardziej ekologicznego.

Tutejsi ludzie chyba nie uwazaja benzyny zadroga, gdyz powszechne polskie pytanie "ile pali twoj samochod?"tutaj jest wlasciwie nieznane. Kiedy, zaraz po przyjezdzie, pytanie tozadawalem, to nawet mieszkajacy tu Polacy nie potrafili udzielic mi odpowiedzi.Ale, gdy w pewnym okresie cena podeszla w okolice 1A$ za litr, to wtedy wszyscy bardzo krzyczeli.

Nie wiem jak szybko swiadomosc, ze moznajezdzic bardziej ekonomicznie, dociera do ogolu, ale wciaz na ulicach sporojest australijskich i amerykanskich duzych aut z lat 70-tych i wczesniejszych. Te dopiero pija!

Sledzic ceny paliwa mozna na biezaco, nawet w swojej dzielnicy - zobacz www.fuelwatch.com.au


powrot do gory

Czy w miastach duza role odgrywa komunikacja miejska, czy raczej jest to styl amerykanski - czlowiek porusza sie zasadniczo samochodem?
 

Odpowiedz dotyczy moich obserwacji i doswiadczen z Adelaide.

Komunikacja miejska jest raczej dobra, lecz nie jest uniwersalna. W Adeli linie autobusowe rozchodza sie od city gwiazdziscie, a tylko kilka z nich jest bardziej obwodowych. Czyli praktycznie, aby autobusem dostac sie do sasiedniej dzielnicy, trzebaby jechac przez city. Wybierajac sie do city, warto rozwazyc jazde autobusem, bo choc miasto nie jest zatloczone, z parkowaniem zawsze jest klopot, chocby ze wzgledu na koniecznosc pilnowania czasu.

Kierowcy autobusow sa nad wyraz uprzejmi i pomocni. Czesto sie zdarza, ze kierowca pomaga pasazerowi wniesc i wyniesc bagaz. Dla ludzi starszych, nowsze pojazdy zaopatrzone sa w pneumatyczne urzadzenia do opuszczania calego zawieszenia, tak ze stopien jest bardzo niski i wygodny. Tloku raczej nie ma.

Wielu ludzi praktykuje dojazd kombinowany. Z dalekiej dzielnicy samochodem do dzielnicy blizej miasta, a dalej do city autobusem lub kolejka.

Wlasciwie wszyscy maja tu samochody, w rodzinie czesto bywaja po dwa-trzy pojazdy. 15-20 procent tego co jezdzi po drogach to rozregulowane gruchoty, ale reszta zapewnia minimum komfortu pasazerom, wspol-uzytkownikom drog i srodowisku.

Pamietam, zaraz po przyjezdzie do Australii, to co ujrzalem, szczegolnie na przedmiesciach, najbardziej kojarzylo mi sie z amerykanskimi filmami (bo sam nigdy w Ameryce nie bylem) - i drogi i niska zabudowa i oczywiscie samochody, wiec byc moze, jak piszesz w pytaniu, jest to bardziej styl amerykanski.

powrot do gory

Czy wMelbourne trzeba wyjechac z domu rano, aby byc w stanie pod wieczor dotrzec do znajomych mieszkajacych na drugim koncu miasta?

Aglomeracje w Australii sa rozlegle. Wynikato glownie z faktu, ze przewaza zabudowa parterowa i jednopietrowa. Taka sama ilosc ludzi, jaka w Polsce zasiedli jeden wiezowiec, w Australii zajmuje kilka ulic (uliczek), czyli jeden kwartal.

Widoczne nawidokowkach wielkomiejskie panoramy, to zdjecia centralnych rejonow miast,zwanych tu CBD (Central Business District). Sa to stosunkowo niewielkie wyspy wysokichbudynkow, najczesciej biurowcow, w zabudowie gestej. Wyspy te otoczone sa morzem niskich domow.

Na przyklad Adelaide (city) to obszar okolo 2,5 na 2,0 km, z czego CBDzajmuje nie wiecej niz 25%. City otoczone jest dzielnicami mieszkalnymi iprzemyslowymi (zabudowa niska), ktore rozciagaja sie na przestrzeni ok. 20 kmze wschodu na zachod i ok 70 km z polnocy na poludnie. Mieszka tu i pracuje ponad milion ludzi.

www.visit.adelaide.on.net/sensadel/maps/adelaidesubs.html

Aglomeracje Sydney i Melbourne sa ok. 3 razywieksze, Brisbane i Perth porownywalne z Adelaide, zas Hobart, Darwin i Canberra znacznie mniejsze.

Jesli chodzi o transport i czas potrzebny na przebycie z jednego konca molocha, na drugi, to najwiecej chyba zalezy od dnia i jego pory. Godziny szczytu, gdy wszyscy jada do pracy, lub spowrotem, sa na pewno najgorsze. Slyszalem, ze w Melbourne i Sydney, wielu ludzi potrzebuje na dojazd do pracy ponad 2 godziny (w jedna strone).

Poza godzinami zakorkowania, jest na pewno dwa-trzy razy lepiej, gdyz drogi i autostrady sa dobrej jakosci.

powrot do gory

Poniewaz w Australii sa inne zasady ruchu drogowego, czy trzeba od nowa zdawac egzamin na prawo jazdy, czy jakis czas mozna np. jezdzic na polskim?
 

Aby uzyskac odpowiedz na to pytanie skontaktowalem sie z tutejszym, stanowym Wydzialem Transportu.

Najpierw powiedziano mi, ze obcokrajowiec moze poslugiwac sie swoim prawem jazdy przez 3 miesiace, a potem przeslano mi do poczytania akt prawny pt. Motor Vehicle Act - patrz www.austlii/edu/au/legis/sa/consol_act/mva1959172/

Z tego wszystkiego wynika mi, ze:

  • zagraniczne prawo jazdy jest w Australii honorowane, ale musi byc wystawione w jezyku angielskim, albo trzeba ze soba wozic tlumaczenie tego dokumentu. Mysle, ze najlepszym rozwiazaniem bedzie zaopatrzenie sie w Miedzynarodowa Prawo Jazdy, ktore jest wlasnie takim oficjalnym tlumaczeniem.
  • imigrant, ktory przyjezdza tu na stale, musi wyrobic sobie tutejsze prawo jazdy w ciagu 3 miesiecy po przyjezdzie do Australii. Do tego czasu moze poslugiwac sie swoim, na zasadach jak wyzej.
  • nie ma wzmianki o turystach, albo zagranicznych studentach lub gosciach przebywajacych tu dluzej niz 3 miesiace. Moj wniosek jest taki, ze po 3 miesiacach nadal moga uzywac swojego prawa jazdy (choc moja rozmowczyni nie potwierdzila mi tego, nie byla pewna). Dlatego, jesli wiesz ze bedziesz tu dluzej niz 3 miesiace, to po przyjezdzie najlepiej osobiscie zglos sie do Wydzialu Transportu, aby sie upewnic. Wazne jest to, ze w razie takiej koniecznosci, masz na zalatwienie sprawy az 3 miesiace czasu

Warto sie upewnic rowniez z tego powodu, ze jak wiele inych rzeczy w Australii, tak i prawo jazdy jest dokumentem stanowym, a nie ogolnoaustralijskim. Tak wiec przepisy w roznych stanach moga sie roznic.

Ja mam poludniowo-australijskie prawo jazdy, od wielu juz lat. Moge sie nim poslugiwac jezdzac po calej Australii, ale gdybym chcial sie w innym stanie zatrzymac na dluzej niz 3 miesiace, to musialbym wyrobic sobie tamtejsze prawo jazdy. Mysle, ze wynika to z faktu, ze prawo jazdy pelni tu rownoczesnie role dowodu osobistego i jest tez narzedziem ewidencjonowania ludnosci (ades), czyli jest dokumentem, ktory nie tylko potwierdza umiejetnosc prowadzenia pojazdow mechanicznych.

powrot do gory

Jak wyglada procedura uzyskania australijskiego prawa jazdy?

Ponizej opisuje procedure stosowana w stanie Australia Poludniowa.

Osoba ktora posiada zagraniczne prawo jazdy, a ubiega sie o poludniowo-australijskie, powinna zdac test pisemny (kilka lat temu mozna bylo sobie wybrac wersje jezykowa testu, w tym rowniez polska; mam wrazenie, ze tak jest do dzisiaj). Aby tego dokonac wystarczy samodzielnie zapoznac sie z niewielka ksiazeczka dostepna w Wydziale Transportu. Test nie jest ani wyjatkowo trudny, ani podchwytliwy.

Po tescie obowiazuje egzamin z jazdy. Oczywiscie, jesli robisz to w przeciagu pierwszych 3 miesiecy pobytu w Australii, to mozesz jednoczesnie na codzien prowadzic samochod poslugujac sie swoim dotychczasowym dokumentem.

Egzamin z jazdy mozna zdawac:

  • na raty, na zasadzie stopniowych zaliczen poszczegolnych umiejetnosci. Umiejetnosci sprawdza twoj instruktor, on wypelnia odpowiednia ksiazeczke (lub karte), a jednoczesnie udziela nauki jazdy. Moze to trwac i kilka tygodni, gdyz odbywa sie w tempie ktore najbardziej odpowiada zdajacemu. Po wypelnieniu calej ksiazeczki,  instruktor wnioskuje o przyznanie prawa jazdy.
  • jednorazowo, podczas jazdy z egzaminatorem

Ja postanowilem wziac kilka lekcji, bo nigdy wczesniej nie jezdzilem po lewej stronie, a nastepnie zdalem egzamin jednorazowy, bez zadnych trudnosci.

Osoba, ktora nigdy nie miala jeszcze prawa jazdy przechodzi przez inna procedure. O dokument mozna sie ubiegac w wieku 16, 5 lat.

Po zdaniu testu pisemnego, otrzymujesz tymczasowe prawo jazdy. Uprawnia ono do prowadzenia samochodu, ale tylko w obecnosci osoby, ktora posiada pelne prawo jazdy. Samochod musi byc oznakowany poprzez umieszczenie w przednim i tylnym oknie czerwonej litery L na bialym tle. W ciagu 6 miesiecy od uzyskania tego tymczasowego dokumentu, nalezy zdac egzamin z jazdy.

Po jego zdaniu mozna prowadzic pojazd samodzielnie, ale trzeba go oznakowac czerwona litera P na bialym polu. Taki kierowca nie moze sobie pozwolic nawet na pol standardowego drinka.

Po roku otrzymujesz ostateczny dokument i mozesz jezdzic bez P.


powrot do gory

Co to sa wlasciwie "standard drinks"? Na australijskich napojach wyskokowych jakie napotykalismy w polskich sklepach (piwo, wino) znajduje sie zawsze informacja, ze dana butelka (puszka) to iles-tam "standard drinks". Pojawila sie teoryja, ze chodzi o informowanie konsumentow o potencjalnym wplywie spozycia na zdolnosc do prowadzenia pojazdow. Czy o to w istocie chodzi?

Teoryja jest sluszna.

W Australii Poludniowej dopuszczalna zawartosc alkoholu, we krwi prowadzacego pojazd mechaniczny, wynosi 0,05 grama na 100 mililitrow (nie wiem, czy to to samo co polskie promile).

Co prawda, jak pisza ulotki uswiadamiajace dla kierowcow, nie ma pewnego sposobu, aby okreslic jak daleko od dopuszczalnego limitu 0,05 znajduje sie kierowca-konsument, ale wynalazek "standardowego drinka" ma mu choc troche pomoc w szacowaniu ile jeszcze moze wypic.

Najogolniej mowiac, jeden drink standardowy zawiera okolo 10 gramow czystego alkoholu. Tak wiec, jest on rownoznaczny:

  • 425 ml lekkiego piwa (2,9 %)

  • 285 ml normalnego piwa (4,9 %)

  • 100 ml wina (12 %)

  • 60 ml wina wzmocnionego (typu Port) (20 %)

  • 30 ml whisky, albo wodki (40 %)

Jako wskazowke mozna przyjac, ze:

  • wiekszosc kobiet moze wypic jeden drink standardowy na godzine i pozostanie ponizej limitu 0,05

  • wiekszosc mezczyzn moze wypic dwa drinki standardowe podczas pierwszej godziny i potem po jednym co godzine

Ulotka zastrzega, ze sa to wartosci szacunkowe (wartosci rzeczywiste pokaza tylko badania krwi lub balonik).

Konkluzja - aby sobie wypic butelke dobrego wina (wlasnie sprawdzilem dane z nalepki - 8,3 drinkow standardowych), i potem moc legalnie prowadzic samochod w stanie Australia Poludnowa, powinienem na konsumpcje poswiecic 8 godzin czasu.
 

powrot do gory

A co z komunikacja na dalsze odleglosci?
 

Nie znam statystyk, ale chyba samolot, autobus i oczywiscie wlasny samochod sa najbardziej popularnymi srodkami transportu. Samolot raczej dla tych, ktorzy maja mniej czasu, a wiecej pieniedzy, a autobus dla tych, ktorzy maja odwrotnie.

Najprostrzy przyklad: odcinek z Adeli do Melbourne - jazda autobusem trwa okolo 10 godzin, a koszt to okolo 40 A$. Ten sam odcinek samolotem - 1,5 godzin (plus dojazdy i odprawy lotniskowe), a koszt okolo 110 A$. Slyszalem o lotach za 1 A$ (linie Virgin Blue), ale nie jest to usluga dostepna zawsze i bardziej nalezy to traktowac jako sporadyczne akcje reklamowe.

Wydaje mi sie, ze koleje, po kilkudziesieciu latach zapomnienia, powoli odzyskuja swoje znaczenie. Budowana wlasnie linia majaca polaczyc Alice Springs z Darwin (linia z Adelaide do Alice Springs istnieje juz od dawna), ma znacznie potanic i przyspieszyc transport towarowy z Australii Poludniowej i Wiktorii, do portu w Darwin. Kazdy sklad ma tez prowadzic wagony osobowe. Do tej pory do Darwin mozna bylo dojechac wylacznie pojazdem samochodowym, albo doleciec samolotem.

Planuje sie tez wielomilionowa inwestycje - pociag TGV z Kanberry do Sydney, a potem moze i dalej.


powrot do gory